Indmeldelse og optagelse

Alle, der kan tilslutte sig skolens formål, kan få deres barn optaget på skolen, såfremt der er plads på klassetrinnet.

Børn optages som elever på skolen fortrinsvis efter ventelisterne til de enkelte klasser. Undtagelsen er søskendebørn og børn af ansatte, som har fortrinsret frem for ventelisten med hensyn til optagelse.

Et barn kan optages som søskendebarn, hvis barnet på tidspunktet for skolegangens begyndelse har en eller flere søskende på skolen.

Det er en forudsætning, at begge børn i mindst halvdelen af tiden har bolig i samme husstand. Samtidig skal mindst én af forældrene i husstanden have forældremyndighed/værgeret over barnet.

Skolen sidestiller biologiske søskende med plejebørn, adoptivbørn og sammenbragte børn.

Det er vigtigt, at ønske om optagelse af et barn med henvisning til status som søskendebarn skal anmeldes til skolens kontor så hurtigt som muligt.

Optagelsen af det enkelte barn sker altid på baggrund af en individuel vurdering. Vi tilstræber en ligelig fordeling af drenge og piger i klasserne.

1. Indmeldelsesblanket til kommende børnehaveklasse udfyldes, se link her på siden.
  2. Der indbetales 500 kr. i indmeldelsesgebyr i forbindelse med indskrivning til en kommende børnehaveklasse.
  3. Hvis barnet optages, indbetales der desuden 500 kr. i optagelsesgebyr.
  4. Hvis barnet ikke optages, refunderes indmeldelsesgebyret ikke.

Optagelsesprocedure

Alle forældre til børn, som er skrevet op til kommende års børnehaveklasse, inviteres sidst i august måned til informationsmøde, hvor vi fortæller om skolens historie, værdier og rammer.

Efterfølgende inviterer vi de første 22 børn på ventelisten til besøg på skolen. Vi inviterer 4 børn af gangen sammen med deres forældre. På besøget vil der være mulighed for at møde andre børn og deres forældre, lege og hygge i børnehaveklassens lokaler samt en samtale med børnehaveklasseleder og skoleleder.

Formålet med besøget er at afklare, hvorvidt barnet er skoleparat, om der er særlige hensyn vi skal være opmærksomme på i forbindelse med skolestart og om der er et match mellem skolen, dens pædagogik og barnets behov.

Klassen sammensættes efter principper om at sikre en så ligelig kønsfordeling som muligt samt hensyn til det enkelte barns og klassens behov.

Tilmeldingsskema til børnehaveklasse her

1. Indmeldelsesblanket til eksisterende klasser udfyldes, se link her på siden.
  2. Der kan indskrives uden gebyr til eksisterende klasser.
  3. Der indbetales 500 kr. i optagelsesgebyr i forbindelse med optagelse.

Optagelsesprocedure

Barn og forældre inviteres til samtale med klasselærer samt en anden af klassens lærere eller skoleleder. Vi indkalder elever i den rækkefølge, de har ansøgt om optagelse.

Formålet med besøget er at afklare, hvilken motivation, der ligger bag barnets og forældrenes ønske om at skifte til Randers Lille Skole og om der er et match mellem skolen, dens pædagogik og barnets behov. Det er vigtigt for os, at samtalen tager udgangspunkt i en ærlig dialog om barnets personlige, sociale og faglige ressourcer.

Hvis begge parter er enige om, at der er et godt match mellem barn, hjem og Randers Lille Skole, aftales det, hvordan og hvornår barnet starter på holdet.

Barnets første måned på skolen betragtes som gensidig prøvetid, hvor både skole og barn (repræsenteret ved forældrene) kan annullere indmeldelsen. Ved prøvetidens udløb gennemføres en evalueringssamtale mellem skole og hjem.

Tilmeldingsskema til eksisterende klasse her